23-25.09.2022 | OSA Festival 2022 | Sopot

Open Source Art Festival to międzynarodowy, trzydniowy festiwal prezentujący prace światowych artystów, porównywalny przez media do najważniejszych wydarzeń z zakresu szeroko rozumianej muzyki współczesnej w Europie ( Atonal – Berlin / REWIRE – Holandia / TRANSMEDIALE – Niemcy / MUTEK – Canada / Unsound – Kraków / Up To Date - Białystok).

Open Source Art wskazuje nowe trendy i nadbudowuje swoją własną historię o muzyce elektronicznej, przygotowaną nie w formie imprezy, lecz kameralnych koncertów z dużym naciskiem na komfort przeżycia estetycznego.

Na XII edycje festiwalu składać się będą koncerty i pokazy audiowizualne. Zaproszeni zostali kompozytorzy i artyści, którzy w swoich pracach posługują się dźwiękiem i czynią to w twórczy oraz innowacyjny sposób.

Data: 22-25 wrzesnia 2022

Miejsce: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie.

___________________________________________      

Program:

23.09.2022 | 21:00 – 24:00

DANIEL SZWED
MAYA SHENFELD
ABUL MOGARD + MARJA DE SANCTIS / AV show

___________________________________________      

24.09.2022 | 21:00 – 24:00

LUCY RAILTON
SCHTUM
S Y N S P E C I E S | Elías Merino and Tadej Droljc / AV show

___________________________________________      

25.09.2022 | 21:00 – 24:00

NANOOK OF THE NORTH
AHO SSAN
ANTHONY LINELL

___________________________________________      

Organizator: Kolonia Artystow

Współorganizator: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Partner: Cosma Sopot

Wsparcie techniczne: Sound Support Pro / Funktion-One (Official) 

Wsparcie wizualne: Luminaris 

Patronat medialny: Glissando / Radio Kapitał / Notes na 6 Tygodni / Trojmiasto.pl / Prestiż

Bilety / Karnety: https://app.evenea.pl/event/osa2022/

Facebook: https://www.facebook.com/OpenSourceArtFestival

Wydarzenie: https://www.facebook.com/events/OSA2022

Instagram: https://www.instagram.com/kolonia.artystow/

 

___________________________________________           

Daniel Szwed | 23.09.2022

Współtwórca kolektywu BNNT (z Konradem Smoleńskim) z którym działają w sferze dźwięku i obrazu od 2008 roku, jeden z najbardziej charakterystycznych polskich perkusistów, debiutuje solowym materiałem. W swoich poszukiwaniach stawia na oszczędny zestaw, szukując nowych faktur i barw dźwięku. Elektryfikuje bębny, na bazie rytmu zapuszcza się w technoidalne formy i metaliczne powidoki. Agresywne zagrania czasem oplata w ziarniste, dronowe pasma, kiedy indziej zahacza o quasi-metalowe formy. Niekonwencjonalnie wykorzystuje perkusję, buduje pogłos, skręca w rejony surowego techno i szorstkiej muzyki noise. Balansuje na granicy elektroakustyki, metalu i industrialu, wyznaczając sobie kierunek miarowym brzmieniem i rytualną formą.

https://danielszwed.bandcamp.com multiversions.bandcamp.com/

Maya Shenfeld | 23.09.2022

Maya Shenfeld to urodzona w Jerozolimie, mieszkająca w Berlinie kompozytorka. W swojej twórczości bada przecięcia między sposobami produkcji muzycznej stosowanymi w muzyce popularnej, elektronicznej i eksperymentalnej. Jej debiutancki solowy album In Free Fall, zawierający serię elektroakustycznych utworów na analogowe syntezatory, instrumenty dęte, gitarę elektryczną i chór młodzieżowy, został wydany przez brytyjsko-amerykańską wytwórnię Thrill Jockey 28 stycznia 2022 roku.

Dzięki mistrzostwu rzeźbienia dźwięku i wizjonerskiego podejścia do kompozycji Shenfeld stała się jednym z najbardziej żywotnych głosów na berlińskiej scenie nowej muzyki. Jej prace dźwiękowe istnieją w przestrzeniach, załamując granice między elektroniczną syntezą, a organicznym dźwiękiem, czerpiąc w równym stopniu z klasycznej tradycji i podziemnego eksperymentalizmu.

Debiutancka solowa płyta Shenfeld „In Free Fall „łączy wielką wizję muzyki orkiestrowej z ziarnistością i intymnością głębokiego słuchania, badając napięcie pomiędzy nieskazitelnie uporządkowaną architekturą kompozycji, a czystą radością płynącą z szumu, ziarna i sprzężeń zwrotnych.

https://mayashenfeld.bandcamp.com/album/in-free-f

ABUL MOGARD + MARJA DE SANCTIS / AV show

Abul Mogard to alter-ego stworzone przez Guido Zen, włoskiego muzyka mieszkającego obecnie w Rzymie. Abul wydał kilka albumów i występował na takich festiwalach jak Berlin Atonal, Flow festival w Finlandii, Festival (((INTERFERENCES)) w Centre Wallonie Bruxelles w Paryżu i wielu innych.

Występował w SouthBank Centre w Londynie we współpracy ze Scottish Dance Theatre.

Jego muzyka została wykorzystana w trailerze "The Last Duel" Ridleya Scotta oraz w różnych filmach fabularnych. Remiksował między innymi Carla Craiga, Fovea Hex z Brianem Eno, Cindytalk i Massimo Pupillo jako Becoming Animals. Jego najnowszym dziełem jest ścieżka dźwiękowa do filmu Duncana Whitleya "Phoenix City 2021" na zlecenie Coventry Biennial (UK).

Występowi Abul'a będą towarzyszyć projekcje na żywo autorstwa artystki wizualnej Marji de Sanctis.

https://abulmogard.bandcamp.com

Lucy Railton | 24.09.2022

Lucy Railton jest wiolonczelistką i kompozytorką mieszkającą w Berlinie i Londynie, koncentrującą się na improwizacji, muzyce współczesnej i elektronicznej, field recordingu i psychoakustyce. Koncertując sama lub z interdyscyplinarnymi współpracownikami, występowała na całym świecie w ramach koncertów, festiwali, filmowych, tańca i sztuk pięknych. Wydała swoją własną muzykę w Modern Love, Editions Mego - GRM Portraits, PAN (z Peterem Zinovieffem), Takuroku i SN Variations. Współpracowała z muzykami i artystami z różnych dziedzin, ostatnio z Rebeccą Salvadori, Catherine Lamb, Beatrice Dillon, Kali Malone, Khyam Allami i Stephenem O'Malleyem, a obecnie jest zaangażowana w prezentację dzieł Maryanne Amacher, Iannisa Xenakisa i Alvina Luciera.

https://lucyrailton.bandcamp.com

Schtum

Muzyka Schtum wyczarowuje wrażenie abstrakcyjnego ruchu w dźwięku. Występując na żywo na instrumentach wzbogaconych o zniekształcenia i pogłosy, duet przekształca mikrotonowe zakłócenia i sprzężenia zwrotne w mroczne, często brutalne sekwencje elektroniczne. Dynamiczny kontrast między surową ekspresją, a kliniczną precyzją jest głównym motorem ich muzyki.

https://schtum.bandcamp.com/album/sequencing-detachments

SYNSPECIES | 24.09.2022

S Y N S P E C I E S to projekt audiowizualny stworzony przez Elíasa Merino i Tadeusza Projekt podlega ciągłej ewolucji i jak dotąd został rozwinięty w dwóch różnych pracach:

Projekt inspirowany jest wirtualnymi ekologiami - niestabilnymi przestrzeniami morfologicznymi, które powstają w wyniku interakcji współistniejących, niepowiązanych ze sobą bytów z pustką. Tytułowy spektakl audiowizualny SYNSPECIES eksploruje nienaturalne oniryczne pola zamieszkane przez wielkoskalowe obiekty audiowizualne, które krzyżują się, mutują, adoptują i walczą o swoją przestrzeń oraz istnienie. Współtworzą one świat nierzeczywistej fizyczności, który jest nieustannie ugniatany przez gwałtowne siły. Ich istnienie jawi się nam jako pęknięte narracje w zjawiskach percepcyjnych, które przypominają łańcuch zsynchronizowanego chaosu.

https://vimeo.com/331895922

Nanook of the North | 25.09.2022

Nanook of the North powrócili pod koniec czerwca z drugim albumem pt. "Heide" (Denovali, 2022), 4 lata po znakomicie przyjętym debiucie z 2018 roku zatytułowanym po prostu "Nanook of the North" (Denovali, 2018). Duet kompozytora i skrzypka Stefana Wesołowskiego i producenta elektronicznego Piotra Kalińskiego był doceniony przez Boiler Room, The Wire czy NPR, a Bob Boilen z Tiny Desk Concerts nazwał koncert Nanook of the North podczas słynnego SXSW Festival w USA mianem „wow moments of SXSW”. Nowy materiał to surowy i minimalistyczny soniczny pejzaż, praktycznie pozbawiony elementów perkusyjnych, za to z wokalnym udziałem uznanej mezzosopranistki Margarity Slepakovej. Podobnie jak w przypadku debiutu, muzyka na "Heide" zakorzeniona jest w naturze i jej pierwotności. Tytuł albumu nawiązuje do dzikości i nieokiełznania, a materiał na nim zawarty został zarejestrowany zimą zeszłego roku w środku lasu na wsi w północnej Polsce, co wyraźnie odczuwalne jest w aurze 9 nowych utworów z „Heide”. Wydawcą płyty (LP/CD/DL) jest uznana niemiecka wytwórnia Denovali. Płytę zmasterował James Plotkin (Scorn). Autorka zdjęć okładkowych jest gdańska artystka Olga Anna Markowska.

https://denovali.com/nanookofthenorth/

AHO SSAN | 25.09.2022

Aho Ssan to pseudonim artystyczny mieszkającego w Paryżu Niamké Désiré. Po studiach graficznych i filmowych zaczął komponować muzykę elektroniczną i tworzyć cyfrowe instrumenty za pomocą programu Max For Live firmy Ableton.

Laureat nagrody telewizyjnej Foundation France za ścieżkę dźwiękową do filmu "D'Ingha Mago" z 2015 roku, najnowsze dzieło Aho Ssana "Thirteen Minute Cave" zostało wydane na kompilacji Caves obok takich luminarzy jak Laraaji, Lucretia Dalt i Nicolas Jaar.

Jego debiutancki LP "Simulacrum" (2020 Subtext Recordings) czerpie z semiotycznych koncepcji i teorii francuskiego filozofa Jean'a Baudrillard'a, aby poruszać się po społecznych fasadach inkluzywności i równości w zestawieniu z jego własnym doświadczeniem dorastania jako Czarny na przedmieściach Paryża. Zamiast współpracować ze współpracownikami, Désiré stworzył The Mensah Imaginary Band, używając Maxa do zbadania międzypokoleniowych powiązań i złożenia hołdu swojemu dziadkowi, Mensah Antony'emu, liderowi zespołu z Ghany. Aho Ssan zadebiutował wykonaniem na żywo "Simulacrum" na Berlin Atonal 2019.

Podczas Open Soure Art Festival 2022 wykona Rhizomes

Rhizomes to koncepcja stworzona przez Gillesa Deleuze'a i Félixa Guatarriego, przedstawiająca ewoluujący model, zawsze w ruchu, rozprzestrzeniający się we wszystkich kierunkach. Nie ma początku i końca, ale zawsze w środku, przez który rośnie i przelewa się. Myśl korzeniowa to ta, która zabija wszystko wokół siebie, natomiast kłącze to korzeń, który wyciąga się na spotkanie innych korzeni. Édouard Glissant zapożycza tę koncepcję, by poruszyć kwestię tożsamości, krzyżowania się kultur i ich ewolucji.

Ten album / utwór zapożycza tę samą koncepcję. Aho Ssan zbiera i wykorzystuje różne materiały dźwiękowe, pochodzące od takich artystów jak Angel Bat Dawid, Nicolas Jaar czy Moor Mother, aby stworzyć muzyczne kłącze. Utwór ten powstał w oparciu o kilka koncepcji: wkład materiału dźwiękowego, który ma wpływ na tworzenie (lub pryzmat muzycznej kreacji), zawłaszczenie obiektu dźwiękowego oraz współpraca przy tworzeniu utworu w obliczu aktualnego krajobrazu.

Utwór zostanie zaprezentowany po raz pierwszy na DonauFestival w kwietniu 2022 roku. Będzie stanowił materiał na kolejny album Aho Ssan i zostanie wydany przez Other People.

Artyści Kłącza : (nie jest to ostateczna lista) * 9T Antiope

* Angel Bat Dawid

* clipping.

* Exzald S

* James Ginzburg

* Kassel Jaeger

* KMRU

* Moor Mother

* Nicolas Jaar

* Resina

* Robert Aiki Aubrey Lowe * Valentina Magaletti

https://ahossan.bandcamp.com/album/simulacrum

Anthony Linell | 25.09.2022

Prowadząc wraz z Vargiem (Jonas Rönnberg) sztokholmską wytwórnię Northern Electronics, Linell pozbywa się mechanizmów uwagi na wszystkich frontach. Cechuje go niezmordowana samodzielność, wytwórnia prezentuje dokładnie to, co ma prezentować, i nic więcej. Stworzenie własnej platformy dla swojej muzyki jest równie dobrym ostrzeżeniem, jak to, że Linell niewiele robi dla dobra publiczności. Według niego, znajomość i wygoda współczesnego techno są odarte z rwącego serca, a zmysły pozostają w tyle za stroboskopami w wyniku przewagi intuicji nad decyzjami. Im bardziej jest to wyeksponowane, tym zimniejsze się staje, i właśnie w tych ekstremach Linell uderza swoją żrącą rytmiczną precyzją. Na żywo brzmi to jak galwanizujące uderzenie z zewnątrz.

https://northernelectronics.bandcamp.com/album/winter-ashes