Kolonia Artystów

Piątek 28.09.2012, godzina 21.00 – 22.00
Kolonia Artystów, ul. Miszewskiego 18, Gdańsk-Wrzeszcz, 
PERFORMANCE: Angelika Fojtuch, Wojciech Zamiara
Info: www.ggm.gda.pl

4 edycja Festiwalu Grassomania | niepamięć

Jak co roku, wspólnym mianownikiem podejmowanych w ramach festiwalu Grassomania działań, jest jeden wiodący temat. Jest on kluczem doboru prezentowanych prac i artystów. W poprzednich edycjach artyści konfrontowali się z takimi pojęciami jak: tożsamość miejsca, czas, pragnienia, tęsknoty. W tym roku myślą przewodnią jest niepamięć.

Zapominanie jest naturalnym procesem związanym z upływem czasu. Bez niego nasza pamięć byłaby wypełniona wieloma niepotrzebnymi informacjami. Zdarza się, że urazy czy traumatyczne wydarzenia powodują utratę pamięci - są to jednak przyczyny niezależne od człowieka. Założenia tegorocznej edycji Festiwalu Grassomania skupiają się na przywróceniu pamięci postaciom, wydarzeniom, przedmiotom, które świadomie zostały odesłane w niepamięć. Może były za mało atrakcyjne, niezbyt spektakularne i ekscytujące? A może po prostu niezrozumiałe i niewygodne. Czy miasto z zapomnianą historią lub człowiek z wymazaną pamięcią mogą w pełni przeżywać to co jest tu i teraz? Zintegrowanie przeszłości z teraźniejszością wydaje się być niezbędnym elementem rozwoju człowieka, miasta czy kraju. Celem tegorocznej odsłony Festiwalu Grassomania jest, poprzez działania artystyczne, wykreowanie kultury pamięci, zachowując jednocześnie szacunek dla przeszłości. Działania na polu sztuki performance pozwalają w określonym miejscu i czasie symbolicznie „przygarnąć” to co zapomniane.

Miejscem festiwalowych wydarzeń jest Wrzeszcz - jedna z najstarszych dzielnic Gdańska. Tu urodził się i spędził dzieciństwo Günter Grass - to miejsce wpisało się na zawsze w jego pamięci: „Wrzeszcz był tak duży i tak mały, że wszystko, co na tym świecie wydarza się lub mogłoby się wydarzyć, wydarzyło się też lub mogłoby się wydarzyć we Wrzeszczu”. (Günter Grass, Psie lata, Wydawnictwo Oskar Polnord, Gdańsk 1998, s. 293)

Maria Sasin
Kurator Festiwalu Grassomania

ANGELIKA FOJTUCH

Artystka intermedialna, performerka, pracuje w Katedrze Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2006 r. stworzyła Port Performance – międzynarodowe forum sztuki performance. Brała udział w wielu międzynarodowych wystawach i festiwalach, między innymi: w 2012 r. w Future of Imagination‘8 w Goodman Arts Center w Singapurze, re.act.feminism#2 - a performing archive w Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku i w Museum of Contemporary Art w Roskilde, Dla Was w Muzeum Sztuki w Łodzi, Independence.do w Museo de Arte Moderno w Santo Domingo, w 2011 r. w NIPAF’11 w Tokio i Osace, w 2010 r. w Deformes w Santiago de Chile, Valparaíso i MAC w Valdivia, Transit The 2nd Biennale of Young Art, w MMOMA w Moskwie, w 2009 r. w WRO 09 EXPANDED CITY XIII Biennale Sztuki Mediów we Wrocławiu, EPAF w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, PRAXIS The 2nd Biennale of Contemporary Art w the State Museum w Salonikach, SUPERMARKET Art Fair w Sztokholmie, w2008 r w NADA Art Fair w Miami, 7a11d w Fado Center w Toronto, OPEN 798 Art Zone w Pekinie, CUMA#4 CCA w Tel Avivie, Inne miasto, Inne życie w  Zachęcie w Warszawie, w 2007 r. w The Sculpture Speaks: Power and Freedom w Art Hall w Tallinnie, Interakcje w Piotrkowie-Trybunalskim, w 2006 w Interrupted Connections  wZachęcie w Warszawie, POLICJA w Bunkrze Sztuki w Krakowie, You won’t feel a thing: On Panic, Obsession, Rituality and Anaesthesia w Kunsthaus w Dreźnie. W 2003 r. artystka zdobyła Nagrodę Miasta Gdańska dla Młodych Twórców   oraz otrzymała Stypendium Miasta Gdyni.

„Twórczość Angeliki Fojtuch koncentruje się na problemach związanych z komunikacją, a w szczególności rolą ciała i emocji w relacjach międzyludzkich. Interesują ją normy określające indywidualne zachowania w przestrzeni społecznej, w tym zwłaszcza uwarunkowania wynikające z tożsamości płciowej. Eksploruje i przekracza granice ustalone między sferą publiczną i intymną, ujawniając niezauważalne, wypierane napięcia, fantazje, lęki wpisane w dynamikę społecznych interakcji. Jej performance zwykle powstają w interakcji z publicznością, którą artystka często angażuje w sytuacje mogące wywołać poczucie zażenowania, niewygody a nawet agresji...”

Joanna Sokołowska (Zachęta, Warszawa, 2007)

WOJCIECH ZAMIARA

Wojciech Zamiara jeden z bardziej znanych twórców sztuki wideo w Polsce, wykładowca ASP w Gdańsku.

 

Program

GRASSOMANIA 4 | niepamięć | sztuka performance