MIĘDZYNARODOWY PRZEGLĄD SZTUKI WIDEO THE 01

05|04|2013 |g.19.00
Kolonia Artystów | ul. Miszewskiego 18, Wrzeszcz 
Wstęp wolny, ilość miejsc ograniczona.
Rezerwacje: kolonia.artystow@gmail.com (imię i nazwisko, w tytule proszę wpisać "THE 01").

Przegląd Sztuki Wideo THE 01 był pierwszą edycją prezentacji utworów wideo artystów z całego świata. Zarówno studentów kierunków artystycznych jak również dojrzałych twórców. Przegląd nie miał charakteru konkursu z nagrodami, nie wszystkie nadesłane prace zostały zaprezentowane publiczności. Jury wybrało 5 najlepszych prac, które będą promowane na stronie THE VIDEO COMMUNITY. Projekcja główna została zaprezentowana 26 stycznia 2013 roku w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie oraz w formie dwóch projekcji online udostępnionych w internecie. Wystawa laureatów odbyła się również w Galerii Bunkier Sztuki, trwała przez jeden miesiąc od 6 lutego do 3 marca.

11 marca 5 najlepszych utworów wideo zostało wyemitowanych w ramach cyklu Videogalerie w TVP Kultura.   
Na przegląd nadesłano 219 zgłoszeń z 38 krajów świata, 21 wybranych wideo składa się na pokaz główny. Selekcja miała na celu wskazanie najciekawszych prac, które możliwie najpełniej pokazują całą różnorodność sztuki wideo czerpiącej z różnych tradycji. W pokazie głównym pojawiają się prace z elementami performance, eksperymenty formalne, eseje z wątkami fabularyzowanymi, obrazy z minimalnym ukierunkowaniem na ruch. 

Spis artystów i utworów


Oliver Benton, Wielka Brytania, 01:27, Walk
Claudia Campus, Włochy, 01:31, Radar
Simon Coates, Zjednoczone Emiraty Arabskie, 01:30, Caveat Agnus Dei
Pawel Dziemian, Wielka Brytania, 03:15, Map of the World (excerpt)
Freddie Fei Wang, Wielka Brytania, 03:17, Louvre
Adam Forrester, USA, 02:02, Inhumation
Alexander Isaenko, Yanina Boldyreva, Ukraina, Rosja, 07:01, Duotone
Philippos Kappa, Grecja, 00:38, D-01
Gilivanka Kedzior, Barbara Friedman, Francja, 01:41, Double Bind
Dennis Neuschaefer-Rube, Niemcy, 02:00, The Wizard of Oz Experiment
Kristina Paustian, Niemcy, 02:43, Forests & Steppe
Jonas Paz-Benavides, Peru, 02:37, Une Memoire
QNQ/AUJIK, Japonia, 05:10, A Forest within a Forest
Diego Ramirez, Meksyk, 04:31, Polly, Jennifer and Melissa
Sergio Esteban Romero Lozano, Kolumbia, 02:49, Cardumen: Synchronized Swimming
Jean-Michel Rolland, Francja, 03:03, Neons Melody 
Jan Rous, Czechy, 04:20, Cycle 4
Cristián Tàpies, Chile, 12:10, Three Modern Haiku
Toia Bonino, Argentyna, 04:35, The Garden of Delightful
Juan Pablo Villegas, Meksyk, 02:36, Fe
András Zalavári, Węgry, 01:00, Adam and Eve 

Członkowie jury
Roger Ballen - fotograf
Konrad Kuzyszyn - fotograf, artysta wideo, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Aneta Rostkowska - kuratorka, Galeria Bunkier Sztuki
Fabio Scacchioli - artysta wideo
Krzysztof Siatka - kurator, Galeria Bunkier Sztuki
Artur Tajber - performer, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Krzysztof Siatka | tekst

Chyba nikt rozsądny nie podejmie się dzisiaj definiowania czym jest sztuka wideo. Prawdopodobnie ten trudny i fascynujący stan świadomości zawdzięczamy współczesnym wysokiej jakości produktom artystycznym i pełnej dojrzałości tego konkretnego medium kreacji.

Wśród prac, które zajmowały członków jury Przeglądu Sztuki Wideo The 01, znalazły się zarówno krótkie formy o epickiej narracji, utwory silnie animowane, artefakty, które mogłyby zaistnieć jako instalacje multimedialne, dokumentacje zdarzeń performatywnych, czy wreszcie paradokumenty poruszające zagadnienia polityczne, społeczne i egzystencjalne. W moim odczuciu te ostatnie spośród ogromu nadesłanych prac wypadły najlepiej, prezentując się jako kompletne idee artystyczne, w których medium idealnie zostało dopasowane do komunikatu. Szczególna uwagę zwróciłem na Tree Modern Haiku chilijskiego artysty Cristiana Tapies oraz D-01 Philippos Kappa z Grecji.

Oglądając kilkadziesiąt współczesnych filmów, w większości przygotowanych przez młodych artystów, należy podkreślić niezwykłe umiejętności techniczne, które w użyciu technologi montażu i animacji są coraz powszechniejsze i gwarantują rozrywkę intelektualną na wysokim poziomie formalnym. Egzemplifikacją tej tezy są zazwyczaj filmy najprostsze pod względem użytej fabuły, w których twórca może zademonstrować swoją maestrię w niuansach, jakby na marginesie, bardziej wyrafinowanie i inteligentnie. W tej kategorii najlepszym filmem, który zobaczyłem był Double Blind francuskich artystek Gilivanki Kedzior i Barbary Friedman.

Przegląd Sztuki Wideo zogniskował uwagę wielu twórców, krytyków i zainteresowaną publiczność. Problemy poruszone w filmach zaprezentowanych jury pokazują, że podobna formuła konkursu ma przed sobą dobrą przyszłość.

Krzysztof Siatka

Organizator

THE VIDEO COMMUNITY