Program

OPEN SOURCE ART FESTIVAL / 21-23 września 2018 / Sopot

Open Source Art Festival to międzynarodowy festiwal zaawansowanej muzyki elektronicznej i projektów multimedialnych. Podczas trzech dni wydarzenia wystąpią artyści z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec a także przedstawiciele lokalnej sceny muzycznej. Koncerty i pokazy odbędą się w Państwowej Galerii Sztuki oraz w Klubie Sfinx 700.

Zaproszeni artyści zaprezentują koncerty, instalacje artystyczne, rzeźby interaktywne i pokazy audiowizualne.W tej edycji ważna jest interakcja między człowiekiem, maszyną i naturą, tworząc program ku czci technologicznego postępu i pogłębiającej się alienacji między ludźmi.

Program Open Source Art Festival 2018 powstawał w rytmie maszyny oraz bicia serca człowieka – to także motyw przewodni tegorocznej edycji Festiwalu.

Poster by Design: Project UP / Original artwork by Lisa Stenberg and Lois Nygren.

Karnety

LINE UP

Państwowa Galeria Sztuki Sopot
21.09.2018

Martin Messier / Field
Iona Fortune / AV
Patten / AV

22.09.2018

Silvia Kastel / AV 
Astrid Sonne 
Croatian Amor / AV 

23.09.2017

Lisa Stenberg + Lois Nygren / Monument AV
Valerio Tricoli 
Dasha Rush: Territoires Éphémères (stan 1 *)

21-23.09.2018 PGS / Sopot
Robert Sochacki / Wybudzanie Systemu / System awakening interaktywna instalacja świetlna

KLUB SFINKS 21.09.2018
Scena główna:

00.00 DYKTANDO
01.00 LEE GAMBLE - Dj set
02.00 LAUTBILD
03:00 DREN 

Fontanna / ORAMICS:
Young Majli
Dogheadsurigeri (Oramics/Mestico)
Monster (Oramics/LOW Kollektiv) 

DASHA RUSH : Territoires Éphémères (stan 1 *)

Dash Rush - koncepcja ogólna, muzyka, reżyseria, wizualizacje kinowe, choreografia i koncepcja wizualizacji 

Valentin Tszin - tancerz, choreografia.

Stanislav Glazov - wizualna treść generatywna, techniczne aspekty konfiguracji wizualnej. 

Territoires Éphéres - performans interdyscyplinarny, który łączy w jedną efemeryczną interakcję różne platformy artystyczne, takie jak: sztuka audiowizualna, taniec, wizualizacje generatywne w czasie rzeczywistym, muzykę elektroniczną i poezję abstrakcyjną z elementami teatralnymi. 

W przeciwieństwie do innych dzieł, które przypuszczalnie można rozwijać w czasie mają  zdefiniowany kontekst - takie jak malowanie, albumu muzycznego lub filmu Territoires Éphémères badaja ideę sztuki "jetable" (fr) - dzieło sztuki, które żyje "jeden dzień".

Podczas docierania do delikatnych obszarów takich jak: niespójność pamięci, fizyczne i psychiczne tarcia i względność percepcji, idea przedstawienia odnosi się do przejściowej materii audiowizualnej, która nie może być zatrzymana ani zachowana.

Territoire Éphémères można doświadczać tylko w "teraz".

PATTEN

W roku 2017, Patten zjeździło wybrane kluby i festiwale w Wielkiej Brytanii i całej Europie, pokazując swój wysoko-technologiczny, imersyjny, audiowizualny spektakl, łącznie z ich największym koncertem w Londyńskim ICA. Byli ważnym punktem na wielu festiwalach, między innymi Sonar Istanbul, Ars Electronica and Mira Festival. A Era Psi/Requiem zakończyła grudniowa trasa po Japonii. 

Patten zrobili soundtrack dla Tate Modern/Topshop, współpracowali z Dummy Magazine pod pseudonimem 555-5555, a także z Danem Snaith'em (Caribou) przy jego albumie Daphni. Opatentowali brzmienia dla firm produkujących oprogramowania audio, prezentowali najnowszą 

i jeszcze niepublikowaną muzykę producentów z całego świata w swoich audycjach radiowych w NTS, wydali EP-kę Kaleidoscope, którą nagrali z artystami z całego świata, m.in. Sapphire Slows (Japonia). 

https://www.youtube.com/watch?v=uAhxfi6QD88

CROATIAN AMOR / ISA live

Projekt Loke'a Rahbeka – Croatian Amor - realizuje wyraźną i wspaniałą intymną przestrzeń w powolnym tempie zdarzeń współczesnego świata.

Pochodzący z Kopenhagi Rahbek prowadzi wytwórnię Posh Isolation, miejsce inkubacji dla wielu artystów z całej skandynawskiej muzyki eksperymentalnej, w tym wielu swoich współpracowników. W projekcie Croatian Amor zostały ujawnione najważniejsze i najpełniejsze wyobraźni relacje Rahbeka, a wszystko to jest tym cenniejsze dla wielu grup i projektów, które stały się przedmiotem jego szalonego tempa pracy.

Często wykorzystując siatkę prawdziwych wydarzeń i miejsc jako platformę w dużej mierze podobną do snu, Croatian Amor miesza melancholijne motywy, które ewidentnie łączą fikcję i rzeczywistość. Komponując się z pop artefaktami zdarzeń, które przeplatają nasze życie, emocje przeplatane są strumieniem wirtualnej komunikacji i kalejdoskopowych pożądań, aby odkryć nowy romantyczny horyzont. Czasami mówiąc w samotności, choć często opowiadając o spotkaniach, Croatian Amor ożywia pragnienie nieokreślonego uczucia. Wykorzystuje mieszankę rozproszonych tradycji eksperymentalnych, fantastyczne syntetyczne światy, które są przywoływane w kinematografii, aby uczynić ten świat nieco bardziej nadającym się do zamieszkania.

https://croatianamor-alter.bandcamp.com/

LISA STENBERG + LOIS NYGREN

Lisa Stenberg to kompozytorka pochodząca z Luleå (północna Szwecja), mieszkająca w Sztokholmie. W swej twórczości czerpie z muzyki instrumentalnej, elektroakustycznej i elektronicznej, badając wydłużenie trwania dźwięków, przekształcenia i stany ponadczasowe.

Projekt, który zaprezentuje podczas OSA Festival – Monument to audiowizualny koncert dronowy. Skomponowany na analogowo-cyfrowym syntezatorze hybrydowym EMS SYNTHI100. Jest wynikiem intymnego procesu, w którym Lisa dostroiła do instrumentu siebie samą i piękna elektroniki wychodzącej spod jej palców. 

https://lisastenberg.com
https://soundcloud.com/lisa-stenberg

Lois Nygren

Lisa Stenberg współtworzy Monument ze sztokholmską designerką ruchu i VJ Lois Nygren, która pracuje z syntezą wideo i eksperymentalną animacją. Jej praca to fascynujący ekstrakt z ostrej grafiki i zniekształconej grafiki z płynnym ruchem. Lois Nygren jest również członkinią Drömfakulteten, szwedzkiego kolektywu eksperymentatorów, działającego w szerokim spektrum muzyki, wizualizacji i kreatywnych technologii.

ASTRID SONNE

Nowy album Astrid Sonne Human Lines brzmi jak kot grający z teorią strun, budując niezliczoną ilość możliwych wszechświatów. Pierwotnie zaczynając od komponowania muzyki elektronicznej, Sonne, dorzuciła do tego symulowane instrumentarium orkiestry w niektórych bardziej ambientowych pasażach. Używa powtórzeń, kontrastów, zniekształceń i pauz które są charakterystyczne w jej najnowszych pracach z kolektywem Copenhagen's Escho (Eric Copeland i Smerz), generując zniekształcone przejścia chóralne, dalekie nuty i inne formy przy użyciu komputera. 

Wynik końcowy jest pełen melancholii i spokoju. Od dynamicznych powtórzeń i nakładanie ich na siebie we wstępnym tracku "Also", budując różnorodne przestrzenie, zmieniając chaos naszych wrażeń i strumieni informacji w coś scalonego, wspólnego, dziejącego się bardzo szybko, ale bez beat'u, który jest standardowym wabikiem. Następny utwór "In" jest zmianą tempa, ambient, z samplami - kontrast jest na tyle zaskakujący, że pogrąża słuchacza w oczekiwaniu. To samo jest z "Real", które ma połamane, breakcorowe brzmienie, podczas gdy "Life" jest łagodniejsze i bardziej melodyjne. 

https://soundcloud.com/a_sonne

MARTIN MESSIER / FIELD

FIELD zaczyna się od zasady, że dźwięki mogą być generowane z pól elektromagnetycznych wszechobecnych w środowisku. W tym wykonaniu resztkowe sygnały elektryczne, niedostrzegalne dla oczu i uszu, są odbierane przez elektromagnetyczne mikrofony przetworników i stają się materiałem pracy. Chociaż są one nienamacalne, podlegają manipulacji.

Na scenie Martin Messier współdziała z dwoma aluminiowymi panelami z wieloma łączeniami, których wejścia i wyjścia są ze sobą połączone. Kompozycja dźwięku i światła wyłania się poprzez ciągły ruch wkładania i odłączania między panelami - możliwości są nieskończone. Dzięki swoim performatywnym gestom Martin improwizuje konfiguracje audiowizualne, które są podobne, ale nigdy dokładnie takie same. Różnice między przepływem elektromagnetycznym otoczenia a połączeniami wykonanymi przez artystę generują efekt fluktuacji, która stanowi stałą pracy - od jednego wykonania do drugiego.

Messier nadaje materialną formę temu niewidocznym w inny sposób niesłyszalnym przepływom. Staje się operatorem, dzięki któremu praca zostaje aktywowana i przeniesiona do realnego świata. Prawdziwa mimesis prądu elektromagnetycznego, aspekt wizualny może zanurzyć widownię w stan hipnotyczny: wszechobecna, niedostrzegalna moc, która nas otacza, jest tu pozbawiona tajemnicy i ostatecznie wydaje się dostępna także dla nas.

FIELD mówi do niewidzialnych sił wokół nas: ich przewagi i współzależności. Mimo że wchodzą w interakcje na absolutnie niedostrzegalnym poziomie, podporządkowują nasze gesty i ruchy i niosą nas w pewien określony przez artystę sposób. W tym sensie dzieło i artysta spotykają się na wymianie, która określa warunki wizualnych i dźwiękowych elementów przedstawienia: oślepiające błyskawice i przewodzenie elektryczności.

IONA FORTUNE

Syntetyczne linie basu Iony Fortune są lodowcowe i arytmiczne, co grozi nie tylko zaburzeniem każdego źródła światła w promieniu kilku kilometrów, ale też wstrząśnie wewnętrznie każdą osobą znajdującą się w sali. Wprowadzi nas w potężne i dezorientujące niziny, które w połączeniu z nakładanymi na nie samplami chińskiej cytry dzwonią i mnożą się w doskonałej przejrzystości nad mięsistym basem. 

Fortune zagra kompozycje z jej pierwszego albumu, Tao of I, pierwszego z serii ośmiu eksploracji "symboli I-Ching", które oscylują wokół tematyki na skalę prac Fuck Buttons i Stars of the Lid. 

https://soundcloud.com/ionafortune

SILVIA KASTEL

Air Lows to debiutancki solowy album Silvi Kastel. Włoska artystka związała się z undergroundem już jako nastolatka, długi czas związana w z Ninni Morgia, w projekcie Control Unit (“It’s like Catherine Deneuve dumped two cases of post-Repulsion psychiatric notes over Pere Ubu’s Dub Housing, lit the fuse and, ahem, stood well back” – Julian Cope"), włączając współpracę z Smegma, Factix, Gary Smith, Aki Onda i Gate (Michael Morley, The Dead C). Jej wytwórnia, Ultramarine, wydawała wielu artystów, między innymi Raymonda Dijkstra, Blood Stereo i Bene Gesserit. 

Niezależnie od tego czy solo czy też we współpracy z innymi, Kastel odkrywała zewnętrzne limity i wewnętrzne funcjonowania no wave'u, industrialu, dubu, ekstremalnej elektroniki, free rock'a i improwizacji. Air Lows - wydany na kasecie Love Tape (2011), 

Voice Studies 20 (2015) i The Gap (2016) - jest jej najbardziej dopracowanym i równocześnie wyrafinowanym kawałem żywej, wyizolowanej elektroniki, która mocno czerpie z jej doświadczeń z przeszłości, jednocześnie przełamując granice i budując nowe podłoże i możliwości.

https://blackesteverblack.bandcamp.com/album/air-lows
https://soundcloud.com/silviakastel

VALERIO TRICOLI

Valerio Tricoli urodził się we włoskim Palermo. Używa  analogowych elektronicznych urządzeń, używa  instrumentów analogowychi. Pracuje jako kompozytor muzyczny, improwizator, twórca instalacji dźwiękowych. Działa również jako producent muzyczny, kurator oraz inżynier dźwięku. Jego kompozycje łączą muzykę konkretną z konceptualnymi formami dźwięku, takimi jak, radykalne zainteresowanie w rzeczywistość, wirtualność i pamięć.

Valerio Tricoli jest włoskim muzykiem i rzeźbiarzem dźwiękowym, który tworzy muzykę z rozmaitych dźwięków, posiłkując się analogowymi instrumentami elektronicznymi oraz taśmami. Zestaw sprzętu podczas jego występów zależy od przestrzeni, ale efektem jest zawsze fascynująca mieszanka muzyki konkretnej i elektroakustyki, którą tak dobrze oddaje wyczerpujący i pełen napięcia album „Miseri Lares” wydany niedawno w PAN. 

Podczas OSA Festival 2018 zaprezentuje najnowszy materiał improwizowany złożony analogowych  instrumentów elektronicznych oraz taśm audio. 

Paweł Kulczyński

Dreaming of Grandiosity, 2018, installation audio
21-23.09.2018 / Państwowa Galeria Sztuki 

Potrzeba bycia rozumianym, podziwianym, bądź choćby dostrzeganym dotyczy każdej osoby zajmującej się działalnością twórczą, nieliczne wyjątki służą raczej tłumieniu tych potrzeb w celu obrony przed frustracją, liczeniu na "przyszłe pokolenia" bądź strategii wyparcia i kontestacji jako metody budowania osobowości i PR.

Dołóżmy do tego aspekt ekonomiczny i otrzymujemy miksturę o potencjale powodowania niestabilności psychicznej, gdyż zaspokojone ego, przepastny portfel i realizacja artystyczna rzadko występują razem. Większość powodów jest niezależna od twórców, a wybór podobnej drogi zdaje się często prowadzić do społecznej marginalizacji.

Powstaje pytanie, co popycha do podjęcia zwykle nieuświadomionego ryzyka do życia na przekór normom i aktywności, na polu której jedynie nikły procent zbiera laury i większość działa z niedostatkiem rozpoznania, a czasem wręcz na granicy przetrwania.

"Money" Pink Floyd jest (niestety) pierwszym kojarzonym przeze mnie utworem - miałem kilka lat, trzymany na rękach przez ojca włączałem magnetofon i dobywały się przedziwne dźwięki. Do wczesnych lat nastoletnich płyta go zawierająca była dla mnie modelem i dążeniem, uczyłem się solówek, marzyłem o wielkich scenach, ale też fascynowała mnie jej złożoność formalna.

W mojej pracy elektroakustyczny cover "Money" z tytułowym wyrazem wykrzykiwanym przez muzyków polskiej sceny niezależnej odtwarzany jest z bardzo dużą głośnością, jednak dźwięk kotłuje się wewnątrz obiektu imitującego przeskalowaną złotą kostkę do gry z wmontowanymi wewnątrz scenicznymi głośnikami, tym samym cały wysiłek i energia są bezowocnie trwonione.

PK

https://soundcloud.com/pawel-kulczynski/dreaming-of-grandiosity-2018-installation-audio

DOGHEADSURIGERI

Dogheadsurigeri (Oramics/Mestico) – w jej miksach dodatnia nielinearność rozsadza maszyny. Słychać jęki cyklonicznych torsji. Dogheadsurigeri jest również 1/5  warszawskiego kolektywu MESTIÇO, który zajmuje się wprowadzaniem nowych brzmień i undergroundowej estetyki klubowej na polską scenę.

ORAMICS to projekt, którym chcemy wzmocnić pozycję kobiet w muzyce elektronicznej. Naszym celem jest wspieranie grających i tworzących muzykę dziewczyn, stworzenie przyjaznej sceny w Polsce i Europie. Budujemy zachęcające środowisko zarówno dla tych kobiet, które są doświadczone jak i tych, które zaczynają swoją drogę i wspieramy je w tym procesie. Tworzymy platformę, dzięki której publiczność bliżej pozna grające dziewczyny i zwróci uwagę na ich talent, a niekoniecznie płeć. Chcemy promować kobiety zdolne i wyjątkowe, ale zamierzamy też służyć pomocą merytoryczną i praktyczną osobom dopiero zaczynającym swoją przygodę z muzyką. Oramics, jest to projekt tworzony przez kobiety dla kobiet, jednak przy współpracy i nieocenionym wsparciu wielu przedstawicieli płci przeciwnej, dla których temat jest równie istotny. Ważną częścią naszej działalności jest również wspieranie innych środowisk, które nie mają tak silnej reprezentacji, lub którym z różnych powodów może być ciężej, czyli artystów/artystek LGBTQ, różnego pochodzenia etnicznego czy koloru skóry. Poza działalnością internetową tworzymy serię wydarzeń klubowych i koncertowych, prezentując najciekawsze artystki polskiej sceny (kontynuacja projektu ekipy Behind The Stage – BTS Female Edition), serię podcastów związanych z wyżej wymienionymi środowiskami oraz organizujemy warsztaty.

Kilka słów o nas, o tym dlaczego to robimy możecie przeczytać w wywiadzie, którego udzieliłyśmy dla Dwutygodnika:

http://www.dwutygodnik.com/artykul/7569-dziewczyny-ogarniaja.html

MONSTER

Monster (Oramics/LOW Kollektiv) zaczęła didżejować ponad 10 lat temu, głównie na poznańskim skłocie Rozbrat. W 2017 roku założyła LOW Kollektiv, z którym występuje w różnych klubach w Poznaniu i innych miastach. Na początku 2018 r. organizowała konkurs dla początkujących didżejek, a sama została zwyciężczynią konkursu didżejskiego festiwalu Wooded City, gdzie wystąpiła w czerwcu br. Ma obsesję na punkcie acid i chicago house, jak również old-schoolowego techno..

YOUNG MAJLI

Young Majli, czyli Marta Malinowska, to ciągłe poszukiwanie groove’u, tańca i basu oraz miłośniczka nieoczywistych rytmów, dlatego chętnie sięga do gqomu, kuduro czy raggaetonu. Jako DJka od kilku lat popularyzuje nowe klubowe brzmienia, a większość jej artystycznych i promotorskich aktywności związana jest z wrocławskim kolektywem regime brigade. Głównym obszarem jej zawodowej działalności jest radio – aktualnie prowadzi audycję na antenie Trójki.

Projekt jest realizowany ze środków Miasta Sopotu

Lokalizacje:
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie / Klub Sfinx 700 

Organizator:
Kolonia Artystów

Współorganizator:
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie 

Partnerzy:
Sfinks700
Dwie Zmiany
Lets ART Concept Store

Wsparcie techniczne:
Luminaris. Wsparcie wizualne
Sound Support Pro / Funktion-One (Official)

Patronat medialny:
Czwórka Polskie Radio
Gazeta Wyborcza / Co Jest Grane24
Aktivist
NOTES.NA.6.TYGODNI
Glissando
muno.pl
PROGREFONIK
Nowe idzie od morza
MEAKULTURA.pl
Kinkyowl