OPA III

Otwarte Pracownie Artystyczne
09.08.2014 godz. 20.00 – 22.00
Kolonia Artystów | ul. Dolna 4 | Dolne Miasto

DEMONSZY - koncert
MONIKA MATSUMOTO - wernisaż
ANNA KALWAJTYS - performance
MONSTER HURICANE WIHAJESTER - performance
MAGDALENA MELLIN - performance
KATARZYNA PASTUSZAK - performance

DEMONSZY/patryk daszkiewicz/

Demonszy (DMNSZ: d?mon? ??) to nieistniejące słowo. Wymyślona definicja brzmi: dźwiękowe manifestacje duchów stukających (i/lub) dźwięki szumiące z tyłu czaszki, tak że już nie wiesz, czy to w głowie szumi, czy może sąsiadowi popsuł się telewizor. "Szumy, zlepy, ciągi" oparte na niekończących się repetycjach. Demonszy do tej pory można było usłyszeć m.in na Placard Headphones Festival zorganizowanym przy okazji Unsound 2008, w lipcu 2011 na Open Source Festival w Sopocie, w 2012 w Flensburgu w ramach prezentacji Mikro-Makro (kuratorzy Ludomir Franczak i Marcin Dymiter), czy podczas ostaniej edycji festiwalu Friv w Poznaniu oraz różniastych innych sytuacjach improwizowanych, mniejszych i większych koncertach klubowych. 
http://demonszy.tumblr.com/

MONIKA MATSUMOTO
Ur. w Gdańsku 1974r. Studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, Kierunek Ochrona Dobr Kultury. 2003-2006 stypendium w Wielkiej Brytani, zalozenie projektu Decoded1. Pierwsza wystawa w 2006 roku w Koloni Artystów “High-Tech Art in Space”.

2007-11 praca zawodowa w Londynie w pracowniach realizujacych projekty scenografii teatralnych, musicalowych, reklamy, witryn sklepowych. (Royal Opera House, Alexander Mc Queen, Liberty, Maison Martin Margiela ). Od Maja 2014 rezydentka Kolonii Artystów w projekcie Dolne Otwarte Miasto. Specjalizacja w tkaninie, malarstwo, fotografia, instalacja, mixed media.

Projekt Decoded1 brzmiący obecnie dość starożytnie w nazwie, to właśnie powizanie struktur czasowych pomiędzy przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Prearchaeologia, pozaziemskie formy życia, ekspansja komórki, technologia. 

ANNA KALWAJTYS
Artystka performance, obecnie mieszkająca w Gdańsku, od 2014 rezydentka Koloni Artystów w projekcie DOM | Dolne Otwarte Miasto.

Absolwentka Wydziału Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Wydziału Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Odbyła staż na Akademii Sztuk Pięknych w Zagrzebiu na Wydziale Filmu i Animacji. Obecnie studentka Międzywydziałowych Środowiskowych Studiów Doktoranckich na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jej twórczość nakierowana jest przede wszystkim na sztukę efemeryczną. Zajmuje się performance, video-performance, jak również tworzy w obszarze obiektu-instalacji. Jednocześnie Kalwajtys pracuje nad projektami poza-dyscyplinarnymi oraz kuratorskimi w obrębie zjawisk performatywnych.

Artystka brała udział w wielu festiwalach sztuki performance w Polsce i za granicą m.in Guangzhou Live 4 - w Chinach/MIPAF 2013 w Macau /BIPAF_Brooklyn Festival,Brooklyn,Nowy York,USA /Infr’Action,_ Art,Sete,Francja / Live Action,_ Art, Gothenburg,Szwecja/ Infr’Action,_ Art ,Venezia,Włochy /Festival Préavis de désordre Urbain ,Marseille,Francja/ /The Days of Performance Art. Lwów, Ukraina / Konteksty_III, Sokołowsko,Polska7a*11d_Toronto Free Gallery, Mercer Union, Toronto, Kanada.
http://kalwajtysperformance.blogspot.com/

MONSTER HURICANE WIHAJESTER
Duet performerski MHW współtworzą dwie istoty które kiedyś spadły na ziemię - Monika i Hubert Wińczyk. Obszar ich działań to: obcość/bliskość, wzrastanie/upadek, lęki, duchowość i tematyka aspołeczna. Pomysłodawcy i koordynatorzy festiwalu performance i eksperymentu dźwiękowego „Dragon Odbity” i cykli “Performance-art Jam session” oraz "MHW Poleca".

http://monster-hurricane-wihajster.blogspot.com/
http://www.youtube.com/channel/UCEArisMvbqcAULo0p8dLzqQ 

MAGDALENA MELLIN / KATARZYNA PASTUSZAK
„Dialogi nie/przeprowadzone, listy nie/wysłane”

Kolejna odsłona ‘Dialogi nie/przeprowadzone, listy nie/wysłane’ tym razem wspólnie z Katarzyną Pastuszak. Performance w ramach OPA to dialog podjęty między dwoma artystkami wyrastający z osobistej narracji, intymności słowa oraz ruchu, rodzącego się in statu nascendi. Działanie wpisane jest w relację wobec przestrzeni, jak i obecności, doświadczenia wpisanego w tekst.

MAGDALENA MELLIN
Od 2014 rezydentka Koloni Artystów w projekcie DOM | Dolne Otwarte Miasto, obecnie doktoranta Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie wcześniej w 2009 uzyskała tytuł Magistra Sztuk Pięknych na Wydziale Malarstwa. Seria prac dyplomowych została wyróżniona w konkursie Artystycznej Podróży Hestii, czy Promocji-19 Przeglądu Młodego Malarstwa. Swoją edukację wzbogaciła jednorocznym stypendium na Sabanci University (Istanbul). Uczestniczyła również w dwuletnim programie Dutch Art Institute “Visual Art and Reserach” w Holandii, gdzie w 2012 uzyskała dyplom MFA. Uczestniczka wielu wystaw, warsztatów w kraju i za granicą (m.in. Włochy, Holandia, Turcja, Liban, Senegal-DAK’ART 2012 – OFF, Nowy Jork Art Book Fair).
www.magdalenamellin.com

KATARZYNA PASTUSZAK
tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor nauk humanistycznych, prezes Stowarzyszenia Amareya Art, w latach 2009-2014 Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya działający w Gdańsku. Ukończyła Skandynawistykę (UG) i Wiedzę o Teatrze (Akademia Teatralna, Warszawa) oraz Filologiczne Studium Doktoranckie UG (tytuł doktoratu „Ankoku but? Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie”, 2010). Członek CID (International Dance Council), Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Rady Kultury Prezydenta Miasta Gdańska. Uczestniczka europejskiego projektu CORNERS 2011-2012 (Intercult, Sztokholm), w ramach którego uczestniczyła w wielu akcjach performatywnych w przestrzeni publicznej w Gruzji, Rosji, Azerbejdżanie, Szwecji. Prowadzi gościnne wykłady i warsztaty także na UG, ASP-Gdańsk (kurs dydaktyczny w Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich pod kierunkiem prof. Jacka Dominiczaka) oraz w Polsce i za granicą. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2013 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – np. “The Power of Nature” z grenlandzką storytellerką Louise Fontain (2013, Norwegia) „Dream Regime” z Gekidan Kaitaisha z Tokio pokazywany w Polsce i Japonii (2007-2011), „Caravan Project” z Ang Gey Pin (2008), „Anatomical Theatre – The Mystery of Life and Death” z Joan Laage (2006-2007), „Ten ku Youran” z Daisuke Yoshimoto (2006), „Mandala życia i śmierci” w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). W lutym 2011 razem z Teatrem Amareya występowała na scenie Morishita Studio – Tokio, w ramach projektu Dream Regime Project organizowanego przez Gekidan Kaitaisha. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii. Współtworzyła także spektakl Ofelia który miał premierę w ramach XVI Festiwalu Szekspirowskiego (2012). W 2012 stworzyła także interdyscyplinarny projekt „Nomadka” z udziałem tancerek Amareya oraz grenlandzkiej storytellerki Louise Fontain i aktorki Teatru Wybrzeże - Doroty Androsz. We wrześniu 2013 roku wraz z trójmiejskim kolektywem artystycznym Offelia_Collectif występowała z projektem „Ofelia_3” na festiwalu Redplexus Festival - Préavis de Désordre Urbain (Marsylia). W okresie październik-grudzień 2013 w ramach obchodów 10-lecia działalności Teatru Amareya współtworzyła dwa premierowe spektakle – spetakl “2” z muzyką na żywo w wykonaniu Joanny Dudy oraz spektakl “fetish.wtf” w reżyserii Doroty Androsz również z muzyką Joanny Dudy. W 2014 współtworzyła następujące spektakle i działania performatywne: „VHS nr 33 – WCZASY 1983” (Katarzyna Pastuszak, Joanna Duda – premiera na Streetwaves 2014); „Mushi no Hok?” (K. Pastuszak, J. Duda, A. Śliwińska – premiera na Festiwalu Kultury Azjatyckiej MADE IN AZJA, XII Bałtycki Festiwal Nauki, UG), „Fragile” (K. Pastuszak, D. Androsz, J. Duda, A. Kamińska, A. Śliwińska – premiera na International Festival „Sound Around Kaliningrad”BBNCCA (Baltic Branch of National Centre for Contemporary Arts), Kaliningrad Rosja), „Ocalony” (premiera na 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio). W lipcu 2014 spektakl „NOMADKA” w reżyserii K. Pastuszak został zaprezentowany podczas 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio.

www.teatramareya.pl