SPONTAN_05 + TSE

15.07.2022 / g. 20:00
Kolonia / Gdańsk 

SPONTAN to cykl nieregularnych spotkań z dźwiękami podczas otwartych prób dźwiękowych.

TES - Trójmiejska Scena Elektroakustyczna (TES / TSE) to otwarta, nieformalna grupa kompozytorów i wykonawców zajmujących się szeroko rozumianą muzyką elektroakustyczną, rezydujących w Trójmieście.

Zagrają:

Akradiusz Krupiński
Dariusz Mazurowski
Katarzyna Podpora
Max Kohyt
Michał Jacaszek
Paweł Zagańczyk
Szymon Burnos 
Sylwester Galuschka 

Wstęp wolny.

________________________________________________

TSE powołano w październiku 2020 roku, po wspólnym koncercie w Ratuszu Staromiejskim, a jej podstawowym celem jest twórcza współpraca, promowanie lokalnych artystów, organizacja koncertów, wspólnych sesji, nagrań, czy realizowanie różnych projektów artystycznych i innych wydarzeń. To inicjatywa otwarta, wolna, a każdy kreatywny wkład jest mile widziany.

Trójmiejską Scenę Elektroakustyczną powołali artyści mający na koncie wieloletnią działalność solową, uznanie publiczności i krytyków, bogate dyskografie i udział w wielu wydarzeniach na całym świecie: Max Kohyt, Jacaszek, Dariusz Mazurowski, Katarzyna Podpora oraz Krzysztof Topolski (Arszyn).

Połączenie silnych indywidualności, różnego podejścia do procesu twórczego, czy postaw estetycznych dało w rezultacie interesujący i wielobarwny świat dźwiękowy. Łączący elektronikę, akustyczne instrumentarium, fieldrecording, sceniczny performance i improwizacje w jedną całość. Od chwili swojego powołania, w ramach TSE zrealizowano dwie sesje improwizowane, które doczekały się dobrze przyjętych prezentacji radiowych i zostały opublikowane na limitowanych płytach CD, a ponadto będący wspólnym dziełem spektakl muzyczny Summa Technologiae, zamówiony przez Operę Bałtycką.

Artyści działający w ramach Trójmiejskiej Sceny Elektroakustycznej mają do zaoferowania wspólne koncerty, mogące mieć różną formę – zespołowych improwizacji, programu łączącego solowe występy z setem grupowym, muzyki dostosowanej do szczególnych miejsc i wypełniających daną przestrzeń, czy też tematyczne spektakle, instalacje dźwiękowe, muzykę filmową i teatralną, a także wiele innych form. Wszystkie realizacje charakteryzują się dźwiękiem wysokiej jakości, mogą też być prezentowane w postaci wielokanałowej.

Więcej informacji: https://www.facebook.com/3City.Electroacoustic.Scene/
Kontakt: tricity.electroacoustic.scene@gmail.com

BIOGRAMY ARTYSTÓW:

Akradiusz Kurpiński

ur. 1980, mieszka w Gdańsku, twórca eksperymentalny, improwizator, intuicjonista, samouk. Współzałożyciel zespołów Kciuk & The Fingers oraz SLNTSQENCS. Zainteresowany eksperymentowaniem na polu muzyki generatywnej, oraz poszukiwaniem doznań związanych z obszarami audio/ruch/obraz.

_________________________

Dariusz Mazurowski 

Dariusz Mazurowski jest kompozytorem muzyki elektroakustycznej, producentem i wykonawcą. W swojej twórczości koncentruje się przede wszystkim na utworach akusmatycznych, ale komponuje również na instrumenty z elektroniką, realizuje instalacje audio, kolaże radiofoniczne, czy muzykę improwizowaną.

Początki aktywności kompozytorskiej Dariusza Mazurowskiego datują się na późne lata 80-te, kiedy zrealizował swoje wczesne próby, początkowo prezentowane publiczności klubowej, a w konsekwencji także na koncercie (w grudniu 1988 roku). W latach 90. mieszkał w Pradze, gdzie skomponował szereg utworów elektroakustycznych, przed ostatecznym powrotem do Gdańska.

W swoich utworach wykorzystuje zarówno instrumenty analogowe, jak i współczesną technologię cyfrową oraz możliwości oferowane przez komputery – łącząc dźwięki elektroniczne / syntetyzowane z materiałem konkretnym, pochodzących z nagrań mikrofonowych, próbkami (sampling). Jego podejście charakteryzuje się pewnym dynamizmem, wyrażającym się choćby poprzez stosowanie środków live electronic, czy realizowaną na żywo dyfuzję dźwięku za pośrednictwem wielokanałowych systemów nagłośnieniowych. W czasie swoich koncertów solowych zwykle łączy zapisane ścieżki z dodatkowymi manipulacjami i partiami wykonywanymi na żywo (niekiedy wręcz improwizowanymi) za pomocą środków elektronicznych.

Dariusz Mazurowski podejmuje także działania plastyczne (grafika, rysunek, fotografia i wideo), jest aktywny jako publicysta, pisząc teksty poświęcone przede wszystkim muzyce współczesnej, jej historii, perspektywom, czy też związanym z nią zagadnieniom technicznym i warsztatowym (m. in. w miesięcznikach Estrada i Studio, Muzyka21 oraz Muzyka i Technologia). Swoje prace teoretyczne prezentuje także na konferencjach naukowych i warsztatach, produkuje koncerty muzyki elektroakustycznej.

 

_________________________

 

PODPORA/KOHYT (Katarzyna Podpora, Max Kohyt)

PODPORA/KOHYT - duet o podwójnej osobowości, uformowany ‘na granicy dwóch światów’: świata tradycyjnie rozumianej, granej, komponowanej muzyki (Max Kohyt – muzyk, kompozytor muzyki teatralnej, zafascynowany muzyką współczesną i zagadnieniami kompozycji); oraz świata sztuki wizualnej – rzeźby, intermediów, gdzie dźwięk, tak jak język może transformować przestrzeń (Katarzyna Podpora – dr sztuki w dziedzinie rzeźby i intermediów, artysta niezależny, tłumacz, skupia się na nasłuchiwaniu przestrzeni i języka, na biografiach rzeczy oraz na fenomenie zapisu).

Komponują i improwizują prowadząc dialog – między sobą, także z otaczającą przestrzenią - tak, aby powstająca muzyka, nie dominowała audiosfery miejsca. Używają instrumentów nietypowych, zdezelowanych, preparowanych przy pomocy przedmiotów (których biografie mają znaczenie); pojawiają się też warstwy elektroniki - syntezatorów, thereminu, taśm z nagraniami – manipulowanych zarówno na szpulowym magnetofonie jak i odtwarzanych z prostych kaset na analogowych urządzeniach. Każdy dźwięk jest inny i każdy ma znaczenie. W roku 2020, nakładem Bocian Records, ukazał się album studyjny Nights Are Numbered.

http://podporakohyt.com/
https://podporakohyt.bandcamp.com/album/nights-are-numbered https://czaskultury.pl/czytanki/liczac-noce/
https://podporakohyt.bandcamp.com/album/jacaszek-podpora-kohyt
https://youtu.be/b0mdpLbWIi4

_________________________

Jacaszek

Kompozytor i producent muzyki elektroakustycznej łączącej dźwięki preparowane elektronicznie z instrumentarium. 18 albumów solowych i we współpracy. Współpracuje z artystami wizualnymi i video, choreografami, fotografami oraz reżyserami filmowymi i teatralnymi. Autor muzyki do filmu , teatru, słuchowisk. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Członek Polskiej Akademii Filmowej. Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Artysta jest laureatem blisko 20 nagród. Występował na najważniejszych festiwalach muzyki elektronicznej i eksperymentalnej w USA (Decibel Unsound, Hopscotch), Kanadzie (Mutek), oraz w większości krajów europejskich m. in. Atonal Berlin Kraków, Unsound, Open’er Gdynia, Off Katowice, L.E.V. Gijon), Alphaville London, Fertilizer London/UK, Free Form St Petersburg, Chop Festival Shenzen.

https://www.jacaszek.com

_________________________

Paweł Zagańczyk

Paweł Zagańczyk jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którą ukończył z wyróżnieniem w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka. Laureat ponad dwudziestu konkursów akordeonowych. Koncertuje w Polsce i Europie – występował na Litwie, Ukrainie, Słowacji, w Austrii, Chorwacji, Estonii, Finlandii, Hiszpanii,  Szwecji, Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Paweł Zagańczyk koncertuje też na bandoneonie z niemieckiej manufaktury Uwe Hartenhauera.

Jako solista występował z wieloma orkiestrami  pod batutą: Michała Nesterowicza, Maji Metelskiej, Jerzego Maksymiuka, Adama Klocka, Georgiosa Balatsinosa, Bohdana Jarmołowicza, Zygmunta Rycherta, Janusza Przybylskiego, Wojciecha Rajskiego, Tadeusza Dixy, Radosława Labahua, Rafała Kłoczko, Szymona Morusa czy Ariela Ludwiczaka.

Repertuar Pawła Zagańczyka stanowią  zamówione i prawykonane przez niego kompozycje. Dla Zagańczyka pisali m.in : Krzesimir Dębski, Mikołaj Majkusiak, Edward Sielicki, Mehmet Cän Ozer, Dariusz Mazurowski, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek,  Gerhard Stäbler, Marek Czerniewicz czy Maciej Zimka.

Działania artystyczne na pograniczu różnych stylistyk i gatunków muzycznych są wizytówką Pawła Zagańczyka. Współpracuje z muzykami jazzowymi (Adam Wendt, Krzesimir Dębski), zespołami wykonującymi muzykę współczesną w tym elektroniczną. Od kilku lat występuje w zespole wirtuoza skrzypiec Robiego Lakatosa.  Jako założyciel kwartetu instrumentalnego Zagan Acoustic prezentuje kompozycje z pogranicza awangardy, jazzu i folku. Jest także autorem muzyki do spektakli teatralnych i słuchowisk radiowych.

Zdobył wiele branżowych nagród: Zasłużony dla Kultury Polskiej, Pomorską Nadzieję Artystyczną przyznawaną przez Marszałka Województwa Pomorskiego, Nagrodę dla twórców kultury burmistrza miasta Pruszcz Gdański,  Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury. Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego, Prezydenta Miasta Gdańska, Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.

Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Gdańsku gdzie kształci kolejne generacje młodych artystów, zwracając tym samym uwagę na wiele zagadnień z dziedziny sztuki.

Nagrał trzy solowe albumy z muzyką współczesną: Tango (2014), Globulus (2018), Fall of Icarus (2019) oraz wiele płyt kameralnych. W kręgu jego zainteresowań jest  muzyka improwizowana, nowe kompozycje czy eksperymenty ukazujące szerokie spektrum akordeonu.

____________________________

Szymon Burnos

Szymon Burnos - klawiszowiec, improwizator, producent, kompozytor. Porusza się między stylistycznymi szczelinami. W swojej eklektycznej wrażliwości płynnie łączy różne, często skrajne światy muzyczne, a jego inklinacje i inspiracje sięgają wielu języków od muzyki akustycznej, eksperymentalnej przez jazz, rock, do szeroko pojętej elektroniki. Koncertował w Polsce, Europie i Azji. Grając solo na syntezatorze plastycznie kształtuje brzmienie oraz tworzy elektroniczne krajobrazy oscylujące między melodyjną, oniryczno-ambientową estetyką lat 80, a nowoczesnymi, drgającymi ścianami dźwięku.