OSA Festival 2020

Open Source Art Festival 2020
Termin: 25-27.09.2020
Miejsce: SOPOT
Zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Sopotu 

FB  

W tym roku spotykamy się w dwóch przestrzeniach:
Sala Koncertowa PFK Sopot, Opera Leśna - koncerty
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie - wystawa pt. "CHAOS"

25.09.2020
21:00 Robert Piotrowicz
22:00 Klara Lewis
23:00 Puce Mary

___________________

26.09.2020
21:00 Piotr Kurek
22:00 Lucrecia Dalt
23:00 Pan Daijing 

___________________

27.09.2020
20:00 - Yair Elazar Glotman & Mats Erlandsson
21:00 - Maria W Horn
22:00 - Jan Jelinek plays Zwischen 

___________________

"Pierwotny zbiór nieuporządkowanych elementów, ciemna materia z początków istnienia, pulsująca gwałtowanie przed ukształtowaniem. Rozbrzmiewa w nas bezustannie jego echo - ukryte pod rytmem przyspieszającego bicia serca, wyziera z powoli rozszerzających się źrenic, liczy wszystkie włosy powstające na karku. Gdy umysł jeszcze opiera się przed ostatecznym zespoleniem, ciało już wie, co następuje: chaos nadchodzi. Nie jest minimalistyczny, jest potężny, ekspansywny i przytłaczający. Nie zatrzymuje się, nie cofa, bierze w posiadanie. Nie jest gościem z zewnątrz, lecz najgłębszym atawizmem człowieczego istnienia - źródło wszechrzeczy zna swój początek w łonie ciemności. Poza słowami i poza czasem, jako jedyny jest w stanie dokonać niemal niemożliwego - zdjąć z dusz brzemię cywilizowanej jaźni." (Tekst Sara Pankowska)

Open Source Art Festival w Sopocie to organizowane od 10 lat trzydniowe wydarzenie artystyczne, skupione na promowaniu najbardziej odkrywczych instalacji, performance'ów oraz muzyki elektronicznej z całego świata. Oscyluje wokół takich gatunków, jak drone, minimal, ambient, new isolationism czy musique concrete, a także swobodnie je przekracza. Tematem przewodnim tegorocznej, jubileuszowej edycji jest szeroko rozumiany CHAOS, który będzie twórczo eksplorowany przez zaproszonych artystów.

Jak co roku od 2011 podczas tworzenia programu skupiamy się aby zaprezentować najświeższe projekty.
Zaprosiliśmy artystów, którzy wystąpią w Sopocie po raz pierwszy.
Zależy nam na wspólnym odkrywaniu nowych dźwięków i przeżyć, nawet w czasach niespokojnych i chaotycznych.

Pełen program oraz sprzedaż biletów / karnetów od 1.09.2020 na www.osafestival.pl oraz  https://app.evenea.pl/event/osa2020/

Lokalizacje:
Sala Koncertowa PFK Sopot, Opera Leśna, ul. Moniuszki 12, Sopot
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie | Plac Zdrojowy 1, Sopot

Organizator:
Kolonia Artystów

Współorganizator:
Bałtycka Agencja Artystyczna BART \ Opera Leśna
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie 

Wsparcie techniczne:
Luminaris - Wsparcie wizualne
Sound Support Pro / Funktion-One (Official)
High Grade Immersive Solutions  

Patronat medialny:
Gazeta Wyborcza / Co Jest Grane24
NOTES.NA.6.TYGODNI
Glissando
Nowe idzie od morza
Radio Kapitał
trojmiasto.pl

BEZPIECZEŃSTWO I REŻIM SANITARNY NA OSA FESTIVAL 2020

1. Fizyczny udział w tegorocznej edycji OSA Festival będzie wiązał się ze zmniejszoną ilością uczestników oraz koniecznością stosowania się do restrykcyjnego pod względem sanitarnym regulaminu.

2. Główna część Festiwalu odbywać się będzie w sali koncertowej Opery Leśnej, w której maksymalna pojemność zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego ograniczona została do połowy.

3. Przed wejściem na sale koncertową każdy z uczestników będzie zobligowany do dezynfekcji rąk.

4. Całkowicie rezygnujemy z fizycznej sprzedaży biletów.

5. Uczestnicy Festiwalu zobligowani będą do pozostawienia podpisanego oświadczenia na temat stanu zdrowia wraz z aktualnymi danymi ułatwiającymi kontakt, na wypadek pojawienia się ogniska chorobowego (oświadczenie sprawdzane z dokumentem tożsamości),

6. Wprowadzony zostanie nakaz noszenia maseczek. Każdy uczestnik otrzyma maseczkę wielokrotnego użytku w cenie biletu. Nakaz będzie restrykcyjnie monitorowany przez specjalnie do tego celu powołaną służbę porządkową. Służby porządkowe wraz z ochroną w przypadku zagubienia maseczki będą wręczały nową maseczkę jednorazowego użytku. Osoby nie stosujące się do nakazu noszenia maseczek będą wypraszane z wydarzenia.

Robert Piotrowicz

25.09.2020 | g. 21:00
Sala Koncertowa PFK Sopot, Opera Leśna

Artysta dźwiękowy, kompozytor, improwizator. Współzałożyciel Musica Genera Festival oraz wytwórni Musica Genera. Oprócz płyt solowych ma w dorobku także wydawnictwa nagrane z C. Spencerem Yeh, Kevinem Drummem, Jérômem Noetingerem, Burkhardem Stanglem i Anną Zaradny.

Jest autorem słuchowisk, instalacji dźwiękowych, muzyki teatralnej. Regularnie występuje na licznych festiwalach na całym świecie.

Podczas koncertów tworzy nasycone i pełne detali formy, korzystając z syntezatora analogowego i komputera. Jego muzyce równie blisko jest do współczesnej kompozycji elektroakustycznej, jak i do sound artu.

robertpiotrowicz.net
robertpiotrowicz.bandcamp.com
soundcloud.com/rurokura

Klara Lewis

25.09.2020 | g. 22:00
Sala Koncertowa PFK Sopot, Opera Leśna

Po słynnej kolaboracji  - Klara Lewis & Simon Fisher Turner, „Care” - szwedzka artystka powraca z albumem „Ingrid” jej trzecim solowym wydawnictwem dla wytwórni Editions Mego.

„Ingrid” jest odejściem od poprzednich dwóch solowych nagrań, dryfuje daleko od niezwykłych rytmicznych wariacji „Too” czy „Ett”, idąc zdecydowanie w stronę eksperymentu na długiej formie. Zawiera ona pulsujący rdzeń tamtych nagrań, lecz jej struktura budowana jest na zapętlaniu pojedynczej linii wiolonczeli, pokrywanej powracającą falą dystorsji. Jest niemal głosem, pieśnią dotkliwie przechodzącą z szeptu w krzyk, by wreszcie zaśpiewać spokojnie, w stronę światła.

Momentami „Ingrid” przywodzi na myśl zapętloną melancholię Williama Basińskiego, czy kontrolowane i nowatorskie eksperymenty fazowe Steve’a Reicha, kiedy indziej zbliża się do chaotycznej fizyczności skandynawskiego black metalu. Jednak całość jest zamknięta w szczególnie emocjonalnym świecie Klary Lewis. Rozpuszczając znajome, piękne brzmienia strun w kąpieli hałasu, Lewis pozwala wzrastać czemuś gwałtownemu, ale i delikatnemu. W społeczeństwie przeszytym cynizmem „Ingrid” jest katarktycznym doświadczeniem dla słuchacza, jest też światłem nadziei. 

Puce Mary

25.09.2020 | g. 23:00
Sala Koncertowa PFK Sopot, Opera Leśna

Puce Mary to pseudonim, za którym kryje się mieszkająca w Kopenhadze artystka dźwiękowa Frederikke Hoffmeier. Począwszy od jej pierwszego LP z 2013 r., eksploruje obszary industrialnego noisu oraz muzyki eksperymentalnej, wydając szereg nagrań w oficynach takich jak: Posh Isolation, iDEAL Recordings, Ascetic House, Freak Animal; często współpracuje też z innymi artystami, m.in. Loke Rahbek, Dan Johansson, Sewer Election, czy Rodger Stella z formacji Macronympha. Inne projekty to JH1.FS3 oraz Body Sculptures. Jej koncerty oraz nagrania świadczą o wielorakości i różnorodności metod, którymi pracuje – od wielowarstwowych kolaży dźwiękowych, noisu, do prostych, industrialnych brzmień. 

Piotr Kurek

26.09.2020 | 21:00
Sala Koncertowa PFK Sopot, Opera Leśna

Zamieszkały w Warszawie muzyk znany z projektu Piętnastka oraz kilku solowych albumów wydanych przez Hands In The Dark, Black Sweat Records, Digitalis, Sangoplasmo oraz Crónica. 

Jest autorem bądź współautorem wielu projektów instrumentalnych m.in. Heroiny, Suaves Figures (z Sylvią Monnier), ABRADA (z Francesco de Gallo), Piętnastka (z Hubertem Zemlerem).

Jak czytamy na stronie wydawcy “ w jego muzyce spotykają się ze soba fantazje architektoniczne oraz humorystyczne, pełne barw portrety”.  

W tym roku nakładem warszawskiej wytwórni Mondoj ukazała się płyta "A Sacrifice Shall Be Made / All The Wicked Scenes” z jego muzyką teatralną do spektakli Grzegorza Jarzyny i Tiana Gebinga.

www.piotr-kurek.com 

Lucrecia Dalt

26.09.2020 | g. 22:00
Sala Koncertowa PFK Sopot, Opera Leśna

Lucrecia Dalt - urodzona w mieście Periera, w Kolumbii, w 1980 r., obecnie mieszkająca w Berlinie – jako muzyk, artystka dźwiękowa i producentka radiowa zdobyła międzynarodowe uznanie. Wszystkie siedem albumów, które nagrała od czasu swojego debiutu w 2005 roku, obejmuje dualizm świata awangardy oraz współczesnej muzyki elektronicznej, czerpiąc zarówno z jej akademickiego zaplecza jako inżyniera budownictwa lądowego, jak i z tradycji muzycznych oraz filozofii całego świata.

Jej najnowszy album – cieszący się uznaniem Anticlines, wydany w maju 2018 r. przez nowojorskie RVNG Intl. – został stworzony, między innymi, przy pomocy analogowej syntezy, głosu, modulacji głosu oraz dynamiki dźwięków. Płyta nazwana przez Pitchfork „fantastyczną eksploracją bystrej muzyki ambient” odniosła sukces w prasie branżowej, radiu i w sprzedaży. Koncerty promujące te płytę bukowane były w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Niderlandach oraz Polsce - w tym przez prestiżowe festiwale muzyki eksperymentalnej, goszczące  publiczność z całego świata.

W swojej pracy z dźwiękiem Dalt ilustruje filozoficzne metafory istnienia poprzez złożone, nie dające spokoju narracje, ucieleśniając wiele artystycznych dyscyplin myślą oraz kontekstualnym detalem, które zawiera w swojej pracy. Głęboko uformowany przekaz łączy się z abstrakcyjną muzyką, dizajnem dźwiękowym i poetyckim głosem, którego nie da się pominąć.

Jej twórczość dźwiękowa prezentowana była na scenie międzynarodowej, m. in. w przestrzeniach takich jak: Issue Project Room i Pioneer Works w Nowym Jorku, Haus der Kulturen der Welt w Berlinie, MAMM museum w Medellín, pawilon Mies van der Rohe w Barcelonie, New South Wales Art Gallery w Sydney.

 

Pan Daijing

26.09.2020 | g. 23:00
Sala Koncertowa PFK Sopot, Opera Leśna

Pan Daijing jest artystką, kompozytorką oraz muzykiem z Guiyang w Chinach, obecnie żyje i pracuje w Berlinie. Surowość jej kompozytorskiego i wykonawczego podejścia przejawia się dźwiękowo w wielu formach: koncertów, instalacji, filmów, tańca, poezji. Intymne, szczere wypowiedzi oraz dźwiękowe, estetyczne erupcje są wyznacznikami jej praktyki. Stosując improwizację, interakcje z przestrzenią, jak i bardzo osobisty kontakt z publicznością, jej poetyckie, niezapomniane wystąpienia przeplatają energię, siłę z wrażliwą eksploracją stanów psychicznych.

Daijing występowała bądź wystawiała swoje prace w wielu uznanych instytucjach, salach oraz festiwalach, m.in.: Barbican Centre, Londyn; Elbphilharmonie, Hamburg; Haus der Kulturen der Welt, Berlin; Berghain, Berlin; Sonar, Barcelona.
Jej najnowsze projekty to: Dead Time Blue zamówiony przez Martin Gropius Bau w Berlinie i wykonany tam w 2020; opera Tissues oraz instalacja-performance The Absent Hour zamówiona przez Tate Modern, Londyn, i wystawiana tam w 2019 r.

Foto by Nadine Fraczkowski 

Yair Elazar Glotman & Mats Erlandsson

27.09.2020 | g. 20:00
Sala Koncertowa PFK Sopot, Opera Leśna

Mats Erlandsson: 

Jako kompozytor, muzyk i artysta dźwiękowy Mats Erlandsson stanowi część odkrywanego na nowo obszaru muzyki drone w Sztokholmie, Szwecja, a kojarzy się go z praktykami, których główną cechą jest gra na długo podtrzymywanym dźwięku.

Erlandsson studiował kompozycję w Sztokholmie, studia ukończył z tytułem magistra w dziedzinie kompozycji i muzyki elektronicznej. Poza indywidualną artystyczną aktywnością, Erlandsson sprawuje stanowisko asystenta w jednej z pracowni renomowanej uczelni Elektronmusikstudion (EMS) w Sztokholmie.

Prezentuje swoją muzykę zarówno solo, jak i we współpracy z innymi artystami takimi jak Yair Elazar Glotman, z którym stworzył słynny duet. W 2018 artysta, choreograf Erik Berg zlecił Erlandssonowi napisanie muzyki do jego najnowszej pracy, Unfortunate Desires , która miała miejsce wiosną 2019.

Ostatnie wydawnictwa to: Hypodermic Letters  dla Portals Editions (2018), 4-track guitar music dlaXKatedral (2018), Selective Miracles and Valentina Tereshkova dla Posh Isolation (2016) oraz, we współpracy z Glotmanem,  Negative Chambers, dla Miasmah (2017). Erlandsson szeroko prezentuje swoją twórczość, ostatnio m.in. na Présences Électronique organizowanym przez GRM w Paryżu, CTM Festival 2019 i The Long Now w Berlinie, Norbergfestival w Norymberdze, Sonica Festival  w Lublanie, oraz w wielu przestrzeniach koncertowych i wystawienniczych na całym świecie.

Yair Elazar Glotman:

Yair Elazar Glotman jest kompozytorem i muzykiem tworzącym i mieszkającym w Berlinie. Posiada wykształcenie klasyczne zarówno jako kontrabasista, jak i kompozytor muzyki elektroakustycznej. W swojej twórczości Glotman czerpie z obu tych tradycji, wykorzystując szeroki wachlarz technik improwizacji i poszerzonego wykorzystania kontrabasu; szczególnie interesuje go wielowarstwowe, przestrzenne komponowanie oraz łączenie analogowych technik przetwarzania dźwięku z cyfrowymi.

W ostatnich latach energia artysty skupiła się wokół komponowania dla filmu i mediów, wciąż jednak regularnie koncertuje i wydaje swoją muzykę. Tworząc dla filmu współpracował ściśle m.in. ze słynnym, niedawno zmarłym kompozytorem Jóhannem Jóhannssonem, głównie pisząc dodatkowe partie do „Mandy” (2018) i współkomponując  „Last and First Men” (2020). Wraz z wiolonczelistką Lucy Railton stworzył muzykę do nadchodzącej produkcji A24 –„False Positive". Współpracował również m.in. z takimi kompozytorami i kompozytorkami jak: Hildur Guðnadóttir, Ben Frost, Geoff Barrow i Ben Salisbury, Dustin O'halloran oraz Hauschka. Poza muzyką filmową, czy dla telewizji komponował również dla choreografów i opery, tworząc m.in. ścieżkę dźwiękową do spektaklu Na'ama Zissera „Mamzer” (2018) w londyńskiej Royal Opera House.

Glotman nagrywa muzykę jako artysta solowy, w ramach licznych projektów jak np. KETEV oraz we współpracy z takimi kompozytorami jak Mats Erlandsson i Viktor Orri Árnason. Publikował swoje nagrania w wielu znanych oficynach, takich jak: Deutsche Grammophon , 130701 / Fatcat ,

Bedroom Community , Miasma oraz Subtext. Dawał koncerty na wydarzeniach artystycznych na całym świecie, m.in. dla MaerzMusik, KW Institute.

 

Maria W Horn

27.09.2020 | g. 21:00
Sala Koncertowa PFK Sopot, Opera Leśna

Maria W Horn jest kompozytorką pochodzącą z północy Szwecji, mieszka w Sztokholmie od 2011 r. Interesuje ją manipulacja dźwiękiem w czasie i przestrzeni poprzez soniczne ekstrema – oscylując pomiędzy minimalistycznymi strukturami a przeszywającą ucho, mocną elektroniką; używając zarówno cyfrowych jak i analogowych technik syntezy dźwięku, instrumentów akustycznych oraz elementów audiowizualnych.

W swojej pracy zgłębia aspekty ludzkiego postrzegania – to jak audiowizualność oraz przesyt/utrata bodźców poznawczych może zbliżać wykroczenia poza codzienność i osiągnięcia alternatywnych stanów świadomości. Jest członkinią Sthlm Drone Society – formacji promującej niespieszną , stopniowo przekształcającą się w barwie  muzykę; współpracuje też z wytwórnią XKatedral.

Ważniejsze koncerty solowe/ w ramach festiwali: MUTEK Mexico City, Insomnia Festival Tromsø, Stanford Live, CTM Festival Berlin, Madeira Digital, LOST Festival Parma at Labirinto Della Masone (Ulver, Sunn O))) etc.), MUTEK Montreal, Counterpulse San Francisco, Euphonic festival Barcelona, Flussi Festival Avellino, Tresor Berlin, Lumen Sweden.

„Koncert Marii W Horn podczas MUTEK był najdynamiczniejszym , oscylując między wywołującym dreszcze noisem, przemocą pod-basu, a subtelnymi wibracjami – żałobne, organowe brzmienia  w stylu Kali Malone, czy Ellen Arkbro – które z łatwością wpisywały się w minimalistyczne, sinusoidalne eksperymenty.” – resident advisor

 „Twórczość Szwedzkiej kompozytorki Marii W Horn charakteryzuje się głębokim, mrocznym zgłębianiem psychiki i historii. Kontrapoetik, z 2018 r., wsparty na rzetelnych badaniach skupionych na złożonej i często niełatwej historii rodzinnego miasta Horn  - szwedzkiego Ångermanland. Łączące metodologie kompozycji i satanistycznego rytuału nagranie było dość ciemne i katarktyczne - czarny jak smoła dron, jakby wydobyty ze starożytnej krypty. W jego kontynuacji – Epistasis – skupienie Horn przenosi się z politycznej narracji ku uwewnętrznionej ewokacji, intuicyjnej, samotnej - dron rozwija się jeszcze – w cykliczny, lodowaty minimalizm cztero-ścieżkowej pieśni”.

– The Wire (nr 432) 

Jan Jelinek plays Zwischen

27.09.2020 | 21:00
Sala Koncertowa PFK Sopot, Opera Leśna

Praca Jana Jelinka bazuje na transformacji dźwięku, przetwarzaniu materiału wyjściowego, zaczerpniętego z muzyki popularnej na abstrakcyjne, uproszczone tekstury. Omijając tradycyjne instrumenty, konstruuje on kolaże z niewielkich fragmentów materiału dźwiękowego nagranego przy pomocy różnych urządzeń: magnetofonów, samplerów, odtwarzaczy multimedialnych, itp. Fragmenty te są zapętlane w powtarzalne loopy - redukujące wyjściowe nagrania do samej esencji, czyniąc je nierozpoznawalnymi.

Jelinek zaczął publikować swoje nagrania w 1998 r., początkowo pod pseudonimem Farben and Gramm. W roku 2000 jego kolaże dźwiękowe zabrzmiały w Young Media Pavilion podczas EXPO2000 w Hanowerze. W kolejnych latach współpracował z takimi artystami jak Sarah Morris, niemieckim pisarzem Thomasem Meinecke, japońskim ensemble Computer Soup, australijskim triem jazzowym Triosk, jak również z artystą wideo Karlem Kliem - tworząc widowiska audiowizualne m.in. w paryskim Centre Pompidou. W 2007 r., wraz z Andrew Peklerem i Hanno Leichtmannem stworzył improwizujące trio Groupshow, kontestujące wszelki repertuar oraz ograniczenia czasu trwania koncertu.

W 2008 r . Jelinek założył wytwórnię faitiche – platformę publikacyjną dla własnych eksperymentów, projektów grupowych oraz twórczości swoich przyjaciół ze świata muzyki. Pośród płyt wydanych dotychczas znajdują się wspólne nagranie z Masayoshim Fujitą oraz prace fikcyjnej badaczki dźwięku Ursuli Bogner, której partytury, rysunki oraz zapiski były prezentowane na całym świecie. Od 2012 Jelinek tworzy też eksperymentalne słuchowiska radiowe, pełne fikcyjnych postaci i krajobrazów dźwiękowych, dla państwowej stacji SWR. Motyw wielorakich, fikcyjnych osobowości powtarza się we wszystkich publikacjach faitiche, a ich cecha wspólną jest przetworzenie wcześniej zebranego materiału dźwiękowego.

Zwischen (faitiche17) – skrócona wersja słuchowiska radiowego pod tym samym tytułem (w jęz. niemieckim pomiędzy), stworzonego przez Jana Jelinka dla SWR2; składa się z dwunastu poetyckich kolaży dźwiękowych wykorzystujących odpowiedzi udzielanych w wywiadach przez publiczne osoby. Każdy kolaż powstał z niewielkich, niesemantycznych zdarzeń dźwiękowych zarejestrowanych pomiędzy słowami odpowiedzi: pauz, oddechów, momentów wahania. Kolaże te kontrolują również syntezator wytwarzający elektroniczne dźwięki, które nakładają się i łączą z nagraniami głosów, aby zbudować dwanaście akustycznych struktur. 

WYSTAWA CHAOS

25-27.09.2020 | 12:00 - 19:00

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Aleksandra Słyż / Maksymilian Posio
Anna Zaradny
Bartosz Zaskórski
Jacek Doroszenko / Ewa Doroszenko
Krzysztof Syruć / BBSG
Ksawery Kirklewski
Łukasz Jastrubczak
Piotr Bosacki
Suka Off
Wojciech Bąkowski

Darmowa rejestracja przez portal Evenea
Wydarzenie na Facebook